ترامپ و تغییر پایتخت اسرائیل به اورشلیم

زمان تقریبی مطالعه متن < 1 دقیقه کمتر

دونالد ترامپ، این چهرۀ زشت اما واقعی سرمایه‌داری امریکا، اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت امریکا را از تل‌آویو به این شهر انتقال خواهد داد.

این اقدام اخیر ترامپ اگر به انبوه تجارب تاریخی اضافه شود، مجدداً از دو اسطوره پرده برمی‌دارد:

اول این‌ اسطورۀ تاریخی که استقرار دولت اسرائیل، راه‌حلی است که بعد از دورۀ وحشت و هراسِ هولوکاست می‌تواند ضامن صلح و امنیت یهودیان باشد. حال آن‌که سیاست توسعه‌طلبی صهیونیسم، برعکس نه فقط جمعیت اسرائیل را اینک به یک «ملت ستمگر» جدید به جای ملت تحت ستم سابق و در تخاصم و ستیز دائمی با دیگر ملل منطقه قرار داده، بلکه نتیجه‌اش ظهور یکی از نابرابرترین جوامع جهان به نام اسرائیل است. تشکیل دولت صهیونیستی همان‌طور که تروتسکی به دقت هشدار داده بود، نشان داد که چیزی جز یک «تلۀ مرگ‌بار» برای یهودیان نبوده‌است.

و دوم اسطورۀ «راه‌حل دو دولت». بن‌بست «راه‌حل دو دولت» مجدداً ورشکستگی تام و تمام این ادعا را به اثبات رسانده که صلح و امنیت توده‌های فلسطینی و پایان ستم دولت صهیونیستی بر آنان، از مدار توافقات و مذاکرات و مانورهای میان امپریالیسم و رژیم‌های بورژوایی عرب می‌گذرد.

افشای این دو اسطورۀ نخ‌نما، مسیرِ حل معضل کارگران و زحمتکشان یهودی و فلسطینی و کل کارگران خاورمیانه را نشان می‌دهد: مبارزۀ یکپارچه و متحدانۀ کارگران عرب و یهودی؛ نه برای برپایی رژیم‌های بورژوا-ملی شکننده حول شکاف‌های مذهبی یا قومی، بلکه برای استقرار یک فدراسیون سوسیالیستی داوطلبانه در خاورمیانه به مثابۀ جزئی از نبرد برای نظام جهانی سوسیالیستی!

۴/۵ - (۱ امتیاز)

لينک کوتاه مطلب:

آرام نوبخت

از بنیان‌گذاران «گرایش بلشویک لنینیست‌های ایران» و ساکن انگلستان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 2