سیریزا و ارائۀ طرح کاهش شدید مزایای بازنشستگی

زمان تقریبی مطالعه متن ۵ دقیقه
کوماران ایرا

برگردان: آرام نوبخت

روز دوشنبه، حکومت «سیریزا» (ائتلاف چپ رادیکال) به نخست وزیری الکسیس سیپراس، پیش­نویس طرح اصلاح مزایای بازنشستگی را در ازای دریافت بستۀ نجات مالی به ارزش ۵.۷ میلیارد یورو، به اعتباردهندگان یونان (صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا) ارسال کرد. بنا به گزارش ها قرار است این لایحه تا اواسط ماه ژانویه به تصویب پارلمان برسد و تا اوایل فوریه قانونی شود.

کاهش های پیشنهادی هزینه های اجتماعی، نقطۀ عطف جدیدی در حملۀ شارلاتان های سیریزا به طبقۀ کارگر است. سیریزا که یک سال پیش با وعدۀ پایان دادن به ریاضت اتحادیۀ اروپا به قدرت رسید، در مقابل خواسته های اتحادیۀ اروپا برای بکارگیری تمهیدات ریاضتی بیش­تر در تابستان تسلیم شد و در ماه اکتبر یک بودجۀ ریاضتی شدید را تصویب کرد. سیریزا اکنون از نزدیک مشغول همکاری با اتحادیۀ اروپا برای کاستن از هزینه ها مطابق با این بودجه است.

سیریزا پس از انتخاب مجدد در ماه سپتامبر، قانونی را در ماه نوامبر تصویب کرد که به موجب آن اکثر مزایای بازنشستگیِ پیش از موعد از میان می رود، سن بازنشستگی تا سال ۲۰۲۲ به ۶۷ سال افزایش می یابد، مزایای بازنشستگی افراد پایین تر از این سن که بازنشسته شده اما باید به ۶۷ سالگی برسند، ۱۰ درصد کاسته می شود و سهم پرداختی بابت بهداشت و درمان بالا می رود.

کاهش جدید مزایای بازنشستگی، میلیون ها خانواده را که برای بقای خود متکی به این مزایا هستند، نابود خواهد کرد. ۴۵ درصدِ بازنشستگان یونانی پایین تر از خطّ فقر رسمی زندگی می کنند، و تحت تأثیر ریاضت عمیق اتحادیۀ اروپا، متوسط مزایای بازنشستگی ماهانه در یونان از ۱۳۵۰ یورو در سال ۲۰۰۹ به ۸۳۳ یورو در سال ۲۰۱۵ سقوط کرد. در شرایطی که یک چهارم کارگران یونان بیکار هستند، بازنشستگان اغلب تنها منبع درآمد برای کلّ خانواده ها هستند، و کاهش این مزایا زندگی میلیون ها نفر از هر سن و سال را تباه خواهد کرد.

طرح پیشنهادی سیریزا خواهان ادغام همۀ شش صندوق بازنشستگی اصلی و کاهش مزایای پرداختی تا ۳۰ درصد است. این طرح سقف مزایای بازنشستگی را به رقم فلاکت بار ۳۸۴ یورو در ماه پایین می آورد، و در عین حال سهم پرداختی کارفرما و کارمند بابت تأمین اجتماعی را به ترتیب ۱ و ۰.۵ درصد افزایش می دهد.

همچنین پرداختی های یکجای بازنشستگی، مشمول ۱۰ درصد کاهش و مزایای تکمیلی بیش از ۱۷۰ یورو در ماه مشمول ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد شد. روزنامۀ یونانی «ویما»، مجدداً تضمین داد که «هدف حکومت، این است که (این کاهش ها) را تا حد امکان پایین نگاه دارد».

لایحۀ پیشنهادی ۱۷۰ صفحه ای، شامل تغییراتی اساسی در نحوۀ محاسبۀ مزایای جدید بازنشستگی می شود. مزایای پرداختی بر مبنای متوسط درآمدی که فرد در کل زندگی کاری خود کسب کرد، محاسبه خواهد شد. طبق گزارش ها، با این اصلاح جدید صندوق بازنشستگی، افرادی که قریب به ۴۰ سال کار کرده اند، تقریباً ۶۰ درصدِ متوسط درآمد خود در طی این ۴۰ سال را دریافت خواهند کرد. برای بازنشستگان جدیدی که موعد دریافت مزایای بازنشستگی ماهانه شان به میزان بیش از ۷۵۰ یورو فرا می رسد، این کاهش ۱۵ درصد خواهد بود.

کاهش اخیر مزایای بازنشستگی پس از این رخ می دهد که سیریزا ماه ژوئیۀ گذشته در ازای دریافت بستۀ نجات ۸۶ میلیارد یورویی، به پذیرش شروط ریاضتی سخت تر، از جمله اصلاح نظام بازنشستگی، اصلاحات بازار کار و همین طور تغییر نظام مالیاتی و سایر کاهش های ریاضتی پیشنهادی اتحادیۀ اروپا، تن داد. اتحادیۀ اروپا و صندوق بین المللی در ازای اعطای بستۀ نجات، خواهان کاهش مزایای بازنشستگی به میزان ۱.۸ میلیارد یورو، معادل با ۱ درصد تولید ناخالص داخلی در سال بعد شد.

مقامات اتحادیۀ اروپا در همان حال که برای طرح تهمیدات ریاضتی شدید سیریزا کف می زنند، مشغول اعمال فشار به حکومت یونان برای اجرای کاهش مزایای بازنشستگی هستند.

مقامات سیریزا ضمن تدارک اصلاحات جدید، در حال برنامه ریزی برای ملاقات با وزرای مالی اتحادیۀ اروپا و صندوق بین المللی پول طی روزهای آتی، و متقاعد کردن آن ها به برنامۀ جاه طلبانۀ حکومت یونان به منظور کاهش شدید مستمری های پرداختی به کارگران بازنشسته هستند. وزیر مالیۀ یونان، «اوکلید ساکالوتوس»، با همتای آلمانی خود «ولفگانگ شویبله» طی روزهای آتی ملاقات خواهد داشت.

روز دوشنبه، «پیر موسکوویسی»، کمیسر اتحادیۀ اروپا در امور اقتصادی و مالی، به خبرگزاری «ای. تله» (iTélé) گفت: «تا الآن، حکومت یونان به وعده های خود پایبند بوده. اما باید به وعده هایش در مورد مزایای بازنشستگی هم پایبند باشد، باید یک اصلاح واقعی در نظام بازنشستگی صورت بگیرد. می توانیم جزئیات را بحث کنیم، منتها پارامترهایی هستند که باید به آن ها احترام گذاشت. تا اواخر ماه ژانویه، این اصلاح بازنشستگی باید به نتیجه رسیده باشد».

همان روز، سیپراس در نشستی در دفتر سیریزا، بر اهمیت پیشبرد اتحادهایی با اعتباردهندگان بین المللی تأکید کرد. سیپراس بعداً می خواهد با سرپرست صندوق بین المللی پول، «کریستین لاگارد»، در «داوودس» طی ماه ژانویه دیدار کند.

سیریزا در همان حال که مشغول تدارک حملات شدیدی منطبق با خطوط طرح های اتحادیۀ اروپا است، اما به شکل مزوّرانه ای استراتژی خودش برای کاستن از نظام بازنشستگی را پنهان می کند. سیریزا در تلاش است که کاهش ضدّ مردمی مزایای بازنشستگی را همچون یک اقدام مثبت جلوه دهد و تقصیر حملات اجتماعی را به گردن حکومت های پیشین بیندازد، و به این نحو نقش خود را در حملات به مزایای بازنشستگی کارگران تیره و تار کند.

«اولگا گروواسیلی»، سخنگوی حکومت، می گوید: «دولت در تلاش است که مانع سقوط نظام تأمین اجتماعی شود… احزاب اپوزیسیون باید در این هدف ملی حمایت کنند.»

او حکومت های پیشین را مقصر کاهش شدید مزایا در دورۀ بحران بدهی دانست: «متوسط مزایای بازنشستگی (ماهانه) ۱۴۸۰ یورو در سال ۲۰۱۰ بود، اما نهایتاً به ۸۶۳ یورو رسید، یعنی در زمانی که دمکراسی نوین و پاسوک از قدرت برکنار شدند».

حقیقت این است که سیریزا، متعهد به تحمیل ریاضت شدید است، و تنها راه برای مبارزه با ریاضت، اکنون بسیج طبقۀ کارگر در یونان و سرتاسر اروپا در نبردی علیه سیریزا و اتحادیۀ اروپا است.

سیریزا نزدیک به یک سال در قدرت بوده است. بر مبنای کارنامۀ این حکومت، کارگران باید بدانند که تمام گفته های این حکومت مبنی بر این که در جستجوی محافظت از صندوق های بازنشستگی تا حدّ امکان است، بی کم و کاست دروغ هستند. سیریزا با وعدۀ پایان دادن با تفاهمنامۀ ریاضت اتحادیۀ اروپا به قدرت رسید، اما چند هفته بعد وعده اش را زیر پا گذاشت و تفاهمنامه را بسط داد. ماه ژوئیه، رفراندومی را حول ریاضت اتحادیۀ اروپا برگزار کرد و خواهان رأی «نه» شد، اما در واکنش به رأی مطلق «نه»، نتایج رفراندوم را زیر پا گذاشت و یک بستۀ ریاضتی هولناک را اعمال کرد.

وعده های کنونی سیریزا به دفاع از حقوق بازنشستگی،همان قدر بی ارزش خواهد بود که وعده های پیشین آن به پایان دادن ریاضت بوده است.

الکسیس سیپراس در مصاحبه ای با Real News در روز یکشنبه ادعا کرد که حکومت وی «در مقابل خواسته های غیرمنطقی سر تسلیم فرود نخواهد آورد»، بلکه «به توافق احترام خواهد گذاشت».

سیپراس گفت امسال یونان به واسطۀ تمهیداتی از هزینه های نظام حقوق بازنشستگی خود به میزان ۶۰۰ میلیون یورو خواهد کاست. او سپس به شکل ضدّ و نقیصی ادعا کرد «ما تعهدی نداریم که صرفاً از محلّ کاهش مزایای بازنشستگی، پول پیدا کنیم» و «توافق، گزینۀ استفاده از تمهیدات مشابه را هم مدّ نظر دارد»؛ به این ترتیب از نظر سیپراس وزن کاهش هزینه ها می تواند روی سایر برنامه ها در کنار مزایای بازنشستگی بیفتد.

او تا جایی پیش رفت که ادعا کرد نظام مزایای بازنشستگی «در آستانۀ سقوط» است و باید اصلاح شود.

۷ ژانویۀ ۲۰۱۶

امتیازدهی

لينک کوتاه مطلب:

آرام نوبخت

از بنیان‌گذاران «گرایش بلشویک لنینیست‌های ایران» و ساکن انگلستان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

45 − 37 =