استالینیسم در یونان

زمان تقریبی مطالعه متن ۲ دقیقه
کریستوف درایر

برگردان: آرام نوبخت

* توضیح وب­سایت WSWS: به دنبال انتشار مقالۀ «سیریزا، مانور چپ­نمایان در آستانۀ انتخابات یونان»، یکی از خوانندگان از ما درخواست کرد که اختلافات خود را با حزب کمونیست یونان (KKE) توضیح بدهیم. در ادامه پاسخ زیر را منتشر می کنیم.

***

شما مایلید اختلافات ما را با حزب کمونیست یونان بدانید؛ این اختلافات، یک تاریخ کامل از مبارزۀ انترناسیونال چهارم را در برابر خیانت استالینیستی به انقلاب اکتبر و آرمان سوسیالیسم جهانی دربر می گیرد.

حزب کمونیست یونان، یک حزب ملی استالینیست است با تاریخچه ای مملو از جنایات ضدّ انقلابی بروکراسی شوروی. این حزب از نابودی انقلابیون به دست رژیم استالینیستی حمایت کرد، و کشتار تروتسکیست ها در داخل یونان را سازمان داد. اجرای بی چون و چرای سیاست های بروکراسی شوروی از سوی آن ها، شکست طبقۀ کارگر در دورۀ جنگ داخلی یونان را تضمین کرد.

در تمام دورۀ پسا-جنگ، سیاست های حزب کمونیست تابع سیاست خارجی بروکراسی کرملین بود. بنابراین قطعاً این حزب در ایجاد شرایط سیاسی ضامن پیروزی کودتای راست­گرای ۱۹۶۷، و همین طور در تثبیت مجدد حاکمیت سیاسی بورژوازی یونان پس از سقوط حکومت نظامی برآمده از کودتا، سهم داشت. حزب کمونیست یونان، هم حکومت های بورژوایی اعم از «دمکراسی نوین» و «پاسوک» را تأیید کرد و هم در آن ها شرکت جست.

انحلال اتحاد شوروی و بازگشت سرمایه داری به روسیه و اروپای شرقی، حزب کمونیست یونان را مانند سایر سازمان های استالینیستی و ناسیونالیستی ازمنابع مادی که سابقاً بر آن اتکا داشتند، محروم کرد. مضاف بر این، بدون پشتیبانی از سوی اتحاد جماهیر شوروی، این حزب دیگر برای بخش هایی از روشنفکران خرده بورژوا جذابیت کم­تری داشت. جرّ و بحث های این حزب با سیریزا و سایر تشکلات چپ­نما که فاقد هرگونه محتوای اصولی است، انعکاسی است از تلاش های بروکرات های حزب کمونیست یونان برای حفظ کنترل تشکیلاتی خوشان بر بخش هایی از طبقۀ کارگر و به خصوص در درون اتحادیه های کارگری.

حزب کمونیست یونان هم­چنان به تمجید از استالین و پادوهای او ادامه می دهد. برای لیبرال های چپ طبقۀ متوسط شاید این موضوع کم اهمیتی باشد. اما برای مارکسیست ها، ارزیابی یک حزب، از مدار ارزیابی تاریخ آن می گذرد. یک سازمان سیاسی که خود را با جنایات بی رحمانۀ استالینیسم تداعی می کند، دشمن طبقۀ کارگر در یونان و جهان است.

تا جایی که مسأله بر سر پی بردن به ماهیت حزب کمونیست یونان باشد، باید گفت انتقادهای ریاکارانۀ آنان از سیپراس، به مراتب کم اهمیت تر از ستایش پلید آن ها از استالین است.

۳۱ اوت ۲۰۱۵

امتیازدهی

لينک کوتاه مطلب:

آرام نوبخت

از بنیان‌گذاران «گرایش بلشویک لنینیست‌های ایران» و ساکن انگلستان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 70 = 76