سرمایه‌داری، مذهب و کودک آزاری

زمان تقریبی مطالعه متن ۲ دقیقه

به بهانۀ رسوایی تعرض جنسی معلم پرورشی به دانش‌آموزان یک دبیرستان

شنیدن ماجرای #تجاوز معلم پرورشی دبیرستان پسرانه به تعدادی دانش‌آموز و وادار کردن‌شان به رابطۀ جنسی با هم به قدر کافی هولناک است. سخت‌تر از آن، دیدن حال و روز مادران و پدرانی است که این روزها انگار دنیا روی سرشان خراب شده‌. اما وقتی می‌بینیم از #کلیسای_واتیکان تا #سعید_طوسیِ محبوب بیت رهبری، از معلم پرورشی مدرسه تا برنامه‌سازِ متجاوز سریالی به کودکان در #بی‌بی‌سی گند چنین رسوایی‌ها بالا می‌زند، می‌فهمیم که نه با یک پدیدۀ اتفاقی بلکه با یک پدیدۀ ساختاری طرفیم که از پایین تا بالای جامعه را فراگرفته.

خبر تجاوز معلم پرورشی فقط نوک کوه یخی از این دست تجاوزها است؛ برای ۹۰ درصد #کودکان_کار، تجاوز به نوعی روزمرگی تبدیل شده.

فاجعۀ اخیر نه یک استثنا، بلکه قاعده بود؛ تجاوز و آزار جنسی، به خاطر وجود چند تا بیمار جنسی استثنایی نیست، بلکه ریشه‌های مادی‌ این جنایت را در خود جامعه و نظام حاکم بر آن باید یافت. در نظام اجتماعی که بر شالودۀ #ستم و #نابرابری و #سلسله‌مراتب استوار است، کودک در کف این هرم جای می‌گیرد. در آن سوی دیگر سلطۀ حکومت بنیادگرای مذهبی و تفکیک جنسیتی جامعه و هزاران نوع محدودیت هم به شکل‌گیری انواع عقده‌های جنسی و این آزارها دامن می‌زند.

هنوز چندماهی از خبر شکنجۀ کودکان ماهشهری یا انتشار فیلم شکنجۀ کودک معلول کرجی از طرف پدرش نگذشته که این بار خبر تجاوز به تازه‌نوجوان‌هایِ یکی از مدارس بالاشهر مخابره شد. #کودک_آزاری- چه جنسی و چه جسمی یا روانی- بازتاب ناتوانی و بی‌دفاعی تام و تمام کودک در چنین نظام اجتماعی است.

خودِ #خانواده دقیقاً مقیاس کوچکتری از همین نظام و ساختارش است. هرمی که به ترتیب مرد در رأسش است، بعد زن و در انتهایش کودک. تمام دولت‌مردان و ارگان‌های مذهبیِ مبلغ خانه و خانواده و ازدواج، خانواده را پناهگاه امن کودک تصویر می‌کنند، ولی واقعیت برای خیلی‌ها چیز دیگری است. برخلاف برداشت رایج از قضا بخش زیادی از خشونت‌ها و آزارهای جنسی و غیرجنسی کودک در خودِ خانواده یا به دست نزدیکان یا بستگان انجام می‌شود.

برای رهایی از شرّ کودک آزاری در همه شکلش، باید تکلیف را با جامعه‌ای که مدام خشونت و ستم را بازتولید می‌کند یکسره کرد؛ یعنی #سرمایه‌داری!

به این بهانه، جزوۀ «سرمایه‌داری و کودکی ازدست‌رفته» را بازانتشار می‌دهیم.

سرمایه‌داری و کودکی از دست رفته (دانلود فایل)

نمایش سه بعدی کتاب با امکان ورق زدن 

امتیازدهی

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

54 − = 49